Πρόστιμα ανάλογα με το βαλάντιό τους θα πληρώνουν οι παραβάτες του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, με αποτέλεσμα για δύο ίδιες παραβάσεις να καταλογίζονται δύο διαφορετικά πρόστιμα. Κριτήριο για τον καθορισμό του ύψους του προστίμου θα αποτελεί η φορολογική δήλωση του οδηγού προκειμένου, όπως δήλωσε χθες ο υπουργός Υποδομών Χρ. Σπίρτζης «να χτυπήσουμε τη λογική “έχω λεφτά, πληρώνω και παρανομώ”». Η ιδέα έχει πέσει στο τραπέζι από τον περασμένο Απρίλιο, όταν στη διακομματική επιτροπή για την οδική ασφάλεια ο υφυπουργός Υποδομών Ν. Μαυραγάνης έκανε λόγο για «χρηματοκεντρικά προσανατολισμένους πολίτες». «Αν πρόκειται για πολίτες με μεγαλύτερα εισοδήματα είναι εύλογο ότι κάποια ποσά δεν τους αγγίζουν. Δεν θα το σκεφτούν δεύτερη φορά, αν το πρόστιμο είναι τέτοιο, που επί του πρακτέου δεν τους κοστίζει ιδιαίτερα να το καταβάλουν» είχε εξηγήσει στην «Κ». «Πρέπει να προσαρμοστούν τα πρόστιμα στο καθαρό τους εισόδημα για να επιτύχουμε μεγαλύτερη δραστικότητα της ποινής, η οποία δεν έχει σήμερα αποτρεπτική ισχύ» υποστηρίζουν κύκλοι του υπουργείου Υποδομών.

Το σχετικό νομοσχέδιο το οποίο πρόκειται τις επόμενες ημέρες να κατατεθεί στη Βουλή σύμφωνα με τον αρμόδιο υπουργό προβλέπει εισοδηματικά κριτήρια στο ύψος των προστίμων για παραβάσεις του ΚΟΚ, εισαγωγή νέων κατηγοριών παραβάσεων, όπως αντικοινωνική συμπεριφορά, αλλά και ποινών χωρίς οικονομική επιβάρυνση.

Συγκεκριμένα, οι ποινές θα ομαδοποιηθούν σε τρεις βασικές κατηγορίες παραβάσεων μικρής, μεσαίας και υψηλής επικινδυνότητας αντίστοιχα, ενώ θα προβλέπονται ποινές και για περιπτώσεις αντικοινωνικής συμπεριφοράς (όπως το πέταγμα του τσιγάρου από το παράθυρο) και συχνής πρόκλησης ατυχημάτων από ενασχόληση του οδηγού με το κινητό του τηλέφωνο. Σε αρκετές περιπτώσεις, η παράβαση δεν θα συνοδεύεται από χρηματικό πρόστιμο, αλλά θα αφαιρούνται το δίπλωμα οδήγησης και η πινακίδα, αρχικώς για έναν με δύο μήνες και σε περίπτωση επανάληψης της παράβασης, για ακόμα μεγαλύτερο διάστημα. Σε περίπτωση που ο παραβάτης υποτροπιάσει και τρίτη φορά θα πρέπει να ξαναδώσει εξετάσεις για το δίπλωμα οδήγησης.

«Νέος κώδικας αξιών»

Στόχος του υπουργείου είναι η οικοδόμηση ενός «νέου κώδικα αξιών και οδηγικής συμπεριφοράς, δεν είναι θέμα τιμωρητικό και έχει να κάνει με την παιδεία, την ασφάλεια και την κοινωνική συμπεριφορά», σημείωσε ο κ. Σπίρτζης.

Η πλειονότητα των εμπλεκομένων με την οδική ασφάλεια, από την πλευρά τους, επιμένουν ότι οποιαδήποτε τροποποίηση του ΚΟΚ δεν έχει τον παραμικρό αντίκτυπο αν δεν συνοδεύεται από επαρκή αστυνόμευση και την είσοδο της κυκλοφοριακής αγωγής ως μαθήματος στα σχολεία.

 

ΠΗΓΗ: ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ