Αποκλειστική συνέντευξη στη δημοσιογράφο Βασιλική Μπούλδα για την Κουλτουρόσουπα
 
Η νέα αντιδήμαρχος Πολιτισμού-Τουρισμού του Δήμου Θεσσαλονίκη κ. Μαρία Καραγιαννη μιλάει αποκλειστικά στην Kulturosupa.gr για τα φετινά ΔΗΜΗΤΡΙΑ, τη σχέση Πολιτισμού-Τουρισμού, τη δημιουργία Όπερας, την διαπολιτισμικότητα της πόλης, την «onlineTέχνη» και την καταγραφή όλων των δημιουργικών δυνάμεων και μεμονωμένων καλλιτεχνών της Θεσσαλονίκης σε ψηφιακή βάση δεδομένων!
 
Β.ΜΠ. Κυρία Καραγιάννη, τι είναι για εσάς Πολιτισμός;
Μ.Κ. «Για μένα πολιτισμός σημαίνει δημιουργία, έκφραση και καινοτομία, σε όλα τα μήκη και τα πλάτη της γης, στο παρελθόν και στο παρόν, σε υλικά και πνευματικά αγαθά. Είναι ένα βίωμα με πολλές συνιστώσες, που χαρακτηρίζεται από πολυσημία που περιλαμβάνει γνώσεις, τέχνες, ήθη και έθιμα, παραδόσεις, γενικά έχει μια πολυμορφία.
Βέβαια, συχνά ταυτίζουμε την έννοια «Πολιτισμός» με την έννοια «Τέχνη» ή με την έννοια «Κουλτούρα» ειδικά όταν θέλουμε να αναφερθούμε σε δημιουργικές δραστηριότητες και προτιμώ να μείνουμε σε αυτή ακριβώς την έννοια: «στη δημιουργία», στη δημιουργία την πνευματική και την καλλιτεχνική μέσα από τις τέχνες, τα γράμματα και την ιστορία και στην παραγωγή πολιτιστικών προϊόντων που βοηθούν στην πνευματική μας καλλιέργεια ενώ ταυτόχρονα βελτιώνουν την καθημερινότητα μας.
Ο Πολιτισμός είναι μια πηγή δύναμης και ενέργειας για τους πολίτες, επιβιώνει κάτω από τις πιο δύσκολες συνθήκες, δεν αποκλείει κανέναν, έχει την δυνατότητα να κινητοποιεί και να ευαισθητοποιεί τους πολίτες και μπορεί να δημιουργήσει ταυτότητα για έναν τόπο που αν αξιοποιηθεί σωστά θα γίνει βασικό εργαλείο ανάπτυξης.»
 
 
Β. ΜΠ. Ποιες θα είναι οι πρώτες πρωτοβουλίες που θα αναλάβετε ως νέα αντιδήμαρχος Πολιτισμού-Τουρισμού;
 
Μ.Κ. «Η πανδημία έχει επηρεάσει όλες τις πτυχές της ζωής μας και ο τομέας του πολιτισμού δέχθηκε το ισχυρότερο πλήγμα και αναμένεται να επηρεαστεί για μεγάλο ακόμη χρονικό διάστημα.
Παραστάσεις ακυρώθηκαν, φεστιβάλ και εκθέσεις αναβλήθηκαν, κινηματογράφοι, θέατρα και μουσεία έκλεισαν τις πόρτες τους. Αυτές οι νέες συνθήκες μας κάνουν πολύ προσεκτικούς ως προς τους σχεδιασμούς μας και τις πρωτοβουλίες που πρόκειται να αναλάβουμε.
· Ετοιμάζουμε μια βάση δεδομένων με στόχο να καταγράψουμε όλες τις δημιουργικές ομάδες και τους μεμονωμένους καλλιτέχνες της πόλης.
·H πανδημία στάθηκε καταλύτης για την ψηφιοποίηση του πολιτισμού. Στόχος μας είναι να αξιοποιήσουμε την ψηφιακή πλατφόρμα των 55ων Δημητρίων και να αναδεικνύουμε μέσω της πλατφόρμας κάθε μήνα και μία τέχνη.
Η «κορονοκρίση» μας έκανε να αναζητούμε εναλλακτικούς τρόπους παραγωγής πολιτισμού. Η εξεύρεση τρόπων πρόσβασης των πολιτών στον πολιτισμό είναι απολύτως αναγκαία  και για το λόγο αυτό θα ανακοινώσουμε το πλάνο δράσης μας για το 2021 στο τέλος της χρονιάς».
 
Β.ΜΠ. Τι έκανε η νέα Διοίκηση του Δήμου για τον Πολιτισμό κατά τη διάρκεια του lockdοwn;
 
Μ.Κ. «Και τι δεν κάναμε….
Παραγωγές ρεσιτάλ πιάνου και μουσικής δωματίου με τους κορυφαίους σολίστες της πόλης, βιντεοσκοπημένες όλες στη Βίλλα Πετρίδη, προβολές συναυλιών των μουσικών μας σχημάτων από αρχειακό υλικό, συνεργασία με το Διεθνές Φεστιβάλ Κινουμένων Σχεδίων Animasyros και προβολή ταινιών του φεστιβάλ, δημιουργία νέων μουσικών βίντεο από τη Συμφωνική και τη Φιλαρμονική Ορχήστρα του δήμου Θεσσαλονίκης, συναυλίες με live streaming μετάδοση αγαπημένων μουσικών γκρουπ της πόλης ενώ στις σελίδες των κοινωνικών δικτύων του Πολιτισμού μπορούσε ο κάθε πολίτης να βρει καθημερινά ενημερώσεις και προτάσεις για όλες τις δράσεις των πολιτιστικών φορέων της χώρας αλλά και προτάσεις εικονικής περιήγησης στα μεγαλύτερα μουσεία του κόσμου.
Και λίγες μέρες πριν λήξει η περίοδος των απαγορευτικών μέτρων για τις ζωντανές παραστάσεις και με αφορμή την Ευρωπαϊκή Ημέρα Μουσικής δημιουργήσαμε και παρουσιάσαμε στο κοινό στις 21 Ιουνίου, ένα εκπληκτικό βίντεο με τη συμμετοχή των 4 ορχηστρών της πόλης (Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης, Συμφωνική Ορχήστρα Δήμου Θεσσαλονίκης, Φιλαρμονική Δήμου Θεσσαλονίκης και MOYSA Ορχήστρα νέων ΜΜΘ) που ντύθηκε με πανέμορφα πλάνα της Θεσσαλονίκης και απέσπασε εξαιρετικές κριτικές. Και μέσα σε όλα αυτά τα διαδικτυακά ας μην ξεχνάμε ότι από την πρώτη μέρα που έληξε το lockdown μικρό σχήμα της Φιλαρμονικής μας έπαιζε σε γειτονιές της πόλης.»
 .
.
Β.ΜΠ. Μπορεί ο Πολιτισμός να συμβάλει στην ενίσχυση του τουριστικού προϊόντος της Θεσσαλονίκης και πώς;
 
Μ.Κ. «Η ανάπτυξη του πολιτισμού οδηγεί αναμφίβολα και στην ανάπτυξη του τουριστικού προϊόντοςμε ειδικού ενδιαφέροντος επισκέψεις, ταξίδια πολιτιστικών αναζητήσεων, παρακολούθηση πολιτιστικών εκδηλώσεων, φεστιβάλ, επισκέψεις σε αρχαιολογικούς χώρους, φυσιολατρικές εξορμήσεις και συστηματική παρακολούθηση όλων των μορφών τέχνης.
Οι πολιτιστικές δραστηριότητες είναι σε μεγάλο βαθμό συσχετισμένες και με τις τουριστικές δραστηριότητες. Κάθε πολιτιστική δράση μπορεί να γίνει αυτόματα ένα ελκυστικό τουριστικό προϊόν αρκεί να το επικοινωνήσουμε σωστά, ολοκληρωμένα και έγκαιρα.
Για παράδειγμα τα φεστιβάλ των πόλεων που αποτελούν ουσιαστικά μια θεματική γιορτή συγκεκριμένης διάρκειας, μόνο θετικά μπορούν να συμβάλλουν στην ανάδειξη της περιοχής που τα διοργανώνει. Πέρα από το γεγονός ότι ενισχύουν την κοινωνική ζωή και πολιτιστική ζωή του ατόμου ενισχύουν και την οικονομική ανάπτυξη λόγω της αυξημένης προσέλευσης επισκεπτών – θεατών του φεστιβάλ, αλλά και λόγω του ειδικού κοινού -επισκεπτών που είναι οι δημιουργοί και οι επαγγελματίες του χώρου. Χαρακτηριστικάπαραδείγματα στην πόλη μας είναι το Φεστιβάλ των Δημητρίων, το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, το φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ και άλλα μικρότερα. Όσο πιο ονομαστό γίνεται ένα φεστιβάλ τόσο μεγαλύτερο αριθμό επισκεπτών προσελκύει ενώ ταυτόχρονα τονώνεται η τοπική αγορά, τα καταστήματα εστίασης, οι διανυκτερεύσεις στα ξενοδοχεία κλπ.
Όταν ένα φεστιβάλ καταφέρει να διατηρήσει την ταυτότητά του και την ποιότητα των παραγωγών του σε βάθος χρόνου, τότε σίγουρα γίνεται ένα πολύ καλό τουριστικό προϊόν με θετικό οικονομικό απολογισμό».
 .
.
Β.ΜΠ. Ποια είναι η ταυτότητα των φετινών ΔΗΜΗΤΡΙΩΝ; Προγραμματίζονται εκδηλώσεις με τη φυσική παρουσία θεατών; Πότε θα ανακοινωθεί το ακριβές πρόγραμμα των εκδηλώσεων;
 
Μ.Κ. «Σε μια εποχή δυσκολιών λόγω της πανδημίας το 55ο Φεστιβάλ Δημητρίων προχωράει ένα βήμα παραπάνω, αξιοποιεί τις δυνατότητες της τεχνολογίας και δημιουργεί νέες συνθήκες και προσεγγίσεις στο χώρο του πολιτισμού μεταφέροντας στις οθόνες μας τολμηρές, πρωτοπόρες και καινοτόμες ιδέες και παραγωγές.
Η θεματολογία των φετινών ψηφιακών Δημητρίων κινείται στον άξονα «distances» (αποστάσεις). «Distances» σωματικές λόγω των συνθηκών, χρονικές, ή και συναισθηματικές, όμως δημιουργικές και πρωτότυπες.
Στο πλαίσιο αυτό, άνθρωποι των γραμμάτων και των τεχνών από την Ελλάδα και το εξωτερικό συναντιούνται «εξ’ αποστάσεως» στο ψηφιακό περιβάλλον των Δημητρίων, αναδεικνύουν τις καλλιτεχνικές τάσεις του σύγχρονου πολιτισμού και προβάλλουν την πολιτιστική κληρονομία του τόπου, μέσα από τις κινηματογραφημένες παραγωγές που γίνανε σε χαρακτηριστικά σημεία της πόλης. Πρωταγωνιστής του φετινού προγράμματος είναι η ίδια η πόλη για την οποία μιλούν οι συγγραφείς της, αφηγούνται οι ηθοποιοί της, μελοποιούν οι συνθέτες της, εκτελούν οι μουσικοί της, χορογραφούν οι νέοι χορευτές της και χαιρετούν με το δικό τους τρόπο γνωστοί καλλιτέχνες από το εξωτερικό. Η Θεσσαλονίκη που έχει αγαπηθεί από χιλιάδες ανθρώπους, θα γίνει το ιδανικό σημείο μιας ψηφιακής συνάντησης κάθε ηλικίας σε όποιο σημείο του πλανήτη και αν βρίσκονται.
Το πρόγραμμα των εκδηλώσεων θα «ανέβει» τις επόμενες ημέρες  και η ψηφιακή πλατφόρμα είναι ανοιχτή για να δεχτεί τις εγγραφές των θεατών».
 .
.
Η Αντιδήμαρχος Πολιτισμού – Τουρισμού του Δήμου Θεσσαλονίκης στο γραφείο της με την δημοσιογράφο Βασιλική Μπούλδα.
.
Β.ΜΠ. Ποιοι είναι οι στόχοι της Αντιδημαρχίας Πολιτισμού-Τουρισμού για τη νέα χρονιά και ποιο ρόλο θα κληθούν να παίξουν μεταξύ των άλλων και τα συμφωνικά μουσικά σχήματα του Δήμου Θεσσαλονίκης;
.
Μ.Κ. «Όπως ανέφερα και παραπάνω ο τομέας του πολιτισμού δέχτηκε τεράστιο πλήγμα από την εξάπλωση της πανδημίας και κανείς ακόμη δεν μπορεί με βεβαιότητα να προσδιορίσει την έκβαση και τις συνέπειές της.
Ελπίζω ότι γίναμε σοφότεροι μετά από μια τέτοια παγκόσμια κρίση και οφείλουμε να είμαστε πολύ προσεκτικοί στους σχεδιασμούς μας.
Σχεδιάζουμε κάποιες δράσεις για τη νέα χρονιά με την παρουσία κοινού αλλά ταυτόχρονα έχουμε και στο πίσω μέρος του μυαλού μας την «online τέχνη» που έγινε πλέον η νέα μας πραγματικότητα.
Σημασία για εμάς, ως διοίκηση του Δήμου Θεσσαλονίκης, είναι να συνεχίσουν οι δημιουργοί της πόλης να δημιουργούν. Στόχος μας είναι να στηρίξουμε και να αναδείξουμε καλλιτεχνικές ομάδες και τους μεμονωμένους καλλιτέχνες της πόλης. Και αυτό άλλωστε το αποδείξαμε με τις δράσεις του 1ου Φεστιβάλ Καλοκαιριού Δήμου Θεσσαλονίκης.
Πρωταγωνιστικό ρόλο έχουν τα μουσικά μας σχήματα σε όλο το φάσμα των πολιτιστικών δράσεων του δήμου. Μεγάλες ανοιχτές συναυλίες, μικρά σχήματα σε γειτονιές, βιντεοσκοπημένες παραγωγές, πρωτότυπες παραγωγές, ενδιαφέρουσες συμπράξεις και άλλα πολλά έχουν στον προγραμματισμό τους τόσο η Συμφωνική όσο και η Φιλαρμονική μας ορχήστρα».
 
Β.ΜΠ. Θεωρείτε εφικτό το ενδεχόμενο ίδρυσης Όπερας Θεσσαλονίκης με την οργανωτική ευθύνη του Δήμου Θεσσαλονίκης;
 
Μ.Κ. «Ποιος δεν θα ήθελε να υπάρχει στην πόλη μας ένα λυρικό θέατρο; Μακάρι να μπορέσουμε να το αποκτήσουμε σύντομα. Όνειρα έχουμε πολλά, αλλά τέτοιου είδους σχέδια απαιτούν χρόνο, ειδικούς προϋπολογισμούς και σχεδιασμό από εξειδικευμένα άτομα στον τομέα αυτό. Σίγουρα όμως έχουμε στο μυαλό μας να υλοποιήσουμε μια ή δυο παραγωγές όπερας το χρόνο σε συνεργασία και με άλλους πολιτιστικούς φορείς της πόλης. Είναι πολύ νωρίς να μιλάμε για την ίδρυση της όπερας της Θεσσαλονίκης».
 .
.
Β.ΜΠ. Η ολοένα και διογκούμενη διαπολιτισμικότητα της Θεσσαλονίκης σας προβληματίζει θετικά ή αρνητικά;
 
Μ.Κ. «H έννοια της διογκούμενης διαπολιτισμικότητας δημιουργεί ασάφειες και παρεξηγήσεις. Θα πρέπει να διευκρινίσουμε ότι η διαπολιτισμικότητα δεν ορίζεται μόνο σε σχέση με τους μετανάστες.
Όταν λέμε ότι η κοινωνία μας γίνεται διαπολιτισμική σημαίνει ότι τείνει να αναγνωρίζει ισότιμα διαφορετικά πρότυπα ζωής από τα δικά μας.
Διαπολιτισμικότητα για μένα σημαίνει συνεργασία ατόμων διαφορετικών εθνικοτήτων. Και στον τομέα του πολιτισμού αυτό μπορεί πραγματικά να είναι πολύ παραγωγικό και πολύ δημιουργικό. Ο πολιτισμός δεν έχει αποκλείσει ποτέ κανέναν. Η πολιτιστική παραγωγή απευθύνεται σε όλους χωρίς κοινωνικές, θρησκευτικές, εθνικές ή άλλες διακρίσεις. Αναμφισβήτητα οι τέχνες και ο πολιτισμός γεφυρώνουν τις κοινωνικές αποστάσεις, μειώνουν τις εντάσεις, συνεισφέρουν στην ανάπτυξη σχέσεων αμοιβαιότητας και σχέσεων σεβασμού της διαφορετικότητας και αποτελούν τον κατάλληλο συνεκτικό ιστό για ισχυρή κοινωνική συνοχή. Επομένως αντί να μας προβληματίζει η διαπολιτισμικότητα της πόλης ας στηρίξουμε την καλλιτεχνική δημιουργία σε όλες τις μορφές της τέχνης για να μπορούμε πλέον να μιλάμε».
ΠΗΓΗ: Kulturosupa.gr