Πώς το TikTok άλλαξε τη ζωή μας

Τα μικρά ψυχαγωγικά βιντεάκια του TikTok έχουν γίνει πλέον μέρος της καθημερινότητας για δεκάδες εκατομμύρια χρήστες παγκοσμίως

Το TikTok, αν και συχνά έχει βρεθεί στο στόχαστρο για τις πρακτικές του, αποτελεί αναμφίβολα μία από τις πιο επιτυχημένες και δημοφιλείς πλατφόρμες παγκοσμίως τα τελευταία χρόνια. Με τη συζήτηση στις Ηνωμένες Πολιτείες να αναθερμαίνεται σχετικά με την απαγόρευση ή πώλησή του για λόγους εθνικής ασφαλείας, εξετάζουμε πτυχές της καθημερινότητας και της γενικότερης ποπ κουλτούρας που το TikTok κατάφερε να αναδιαμορφώσει λόγω της αυξανόμενης επιρροής του.

Από τότε που η πλατφόρμα «έφθασε» στις Ηνωμένες Πολιτείες το 2018, τα ψυχαγωγικά βιντεάκια των 15 δευτερολέπτων έγιναν σταδιακά μέρος της ζωής δεκάδων εκατομμυρίων Αμερικανών. Αντίστοιχη διάδοση υπήρξε και στον υπόλοιπο κόσμο, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας.

Η επιτυχία του TikTok έχει σε μεγάλο βαθμό να κάνει με τον αλγόριθμό του. Το εργαλείο αυτό, με βάση τα δεδομένα που συλλέγει, υπολογίζει τι αρέσει στον εκάστοτε χρήστη εμφανίζοντάς του έτσι βίντεο που είναι πιθανότερο να τον ενδιαφέρουν. Με αυτόν τον τρόπο ο χρήστης περνά περισσότερο χρόνο στην εφαρμογή. Ως εκ τούτου, το TikTok δεν δημιουργήθηκε με βασικό σκοπό την επικοινωνία μεταξύ χρηστών, όπως το Facebook, το Instagram και το Snapchat αλλά κυρίως για ψυχαγωγία και παραγωγή περιεχομένου.

Στο πλαίσιο αυτό, οι New York Times παρουσιάζουν μερικούς τομείς της καθημερινότητας, και όχι μόνο, που το TikTok κατάφερε να επηρεάσει και να αναδιαμορφώσει σημαντικά τα τελευταία χρόνια.

Το Χόλιγουντ: Η κινηματογραφική βιομηχανία αρχικά αγνόησε και φοβήθηκε το TikTok. Ωστόσο, τελικά «αγκάλιασε» την πλατφόρμα ως εργαλείο μάρκετινγκ για μια νέα γενιά κινηματογραφικών θεατών.

Για παράδειγμα, η ρομαντική κωμωδία της Sony «Anyone But You» συγκέντρωσε μόλις 8 εκατομμύρια δολάρια σε πωλήσεις εισιτηρίων το Σαββατοκύριακο των Χριστουγέννων. Η ταινία όμως εξελίχθηκε σε επιτυχία (219 εκατομμύρια δολάρια σε εισπράξεις) αφού οι χρήστες του TikTok (με την προτροπή της Sony) άρχισαν να φτιάχνουν βίντεο με τους εαυτούς τους να αναπαριστούν την εναρκτήρια σκηνή.

Σχολεία: Μερικά σχολεία στις ΗΠΑ αφαίρεσαν τους καθρέφτες στα μπάνια επειδή πολλοί μαθητές έφευγαν από το μάθημα για να γυρίσουν εκεί βίντεο για το TikTok. Αυτά τα βίντεο ήταν της μόδας, βέβαια, πριν από περίπου πέντε χρόνια.

Οι σχολικές τουαλέτες έχουν επίσης γίνει «στούντιο» απ’ όπου αναρτώνται βίντεο με εκφοβισμούς, σωματικές επιθέσεις σε συμμαθητές και πράξεις βανδαλισμού.

Οι ειδήσεις: Για το 14% των Αμερικανών ενηλίκων, το TikTok αποτελεί πηγή ειδήσεων. Ενδεικτικά, το αντίστοιχο ποσοστό το 2020 ήταν στο 3%.

Παράλληλα, χρήστες οι οποίοι δεν είναι δημοσιογράφοι ή ειδικοί, συγκεντρώνουν και μοιράζονται πληροφορίες σε μικρά βίντεο. Αν και τα παραδοσιακά ειδησεογραφικά πρακτορεία προσπαθούν να προλάβουν αυτές τις ταχύτητες ροής της πληροφορίες, αυτό δεν σημαίνει ότι δεν χρησιμοποιούν και τα ίδια την πλατφόρμα. Για παράδειγμα, όλο και περισσότεροι ειδησεογραφικοί οργανισμοί δημιουργούν επίσης βίντεο μικρής διάρκειας στα οποία συχνά δημοσιογράφοι μεταδίδουν μια είδηση.

Η μαγειρική: Τα βιντεάκια με συνταγές αποτελούν πλέον ένα σημαντικό κομμάτι του TikTok. Πολλοί απομακρύνθηκαν από τις παραδοσιακές βήμα προς βήμα οδηγίες για την παρασκευή ενός φαγητού ενώ πολλές συνταγές πήραν χαρακτηριστικά παγκόσμιου viral.

 

ΠΗΓΗ: ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ