Η Eurovision, ο ρόλος του Ισραήλ και πώς φτάσαμε στα πιο πολιτικοποιημένα 12αρια της ιστορίας

Οι αγωνιώδεις προσπάθειες της EBU να κρατήσει τη Eurovision απολιτίκ πέφτουν στο κενό - Από τη μουσική στην πολιτική - Ο ρόλος που έχει παίξει ο πόλεμος στο Ισραήλ στον φετινό 68ο διαγωνισμό.

Protesters march during the Stop Israel demonstration against Israel's participation in the 68th edition of the Eurovision Song Contest (ESC), amid the ongoing conflict in Gaza between Israel and the Palestinian Islamist group Hamas, in Malmo, Sweden, May 9, 2024. TT News Agency/Johan Nilsson via REUTERS ATTENTION EDITORS - THIS IMAGE WAS PROVIDED BY A THIRD PARTY. SWEDEN OUT. NO COMMERCIAL OR EDITORIAL SALES IN SWEDEN.

Για τον μεγάλο τελικό της Eurovision προετοιμάζονται απόψε Σάββατο (11/5) οι fans σε όλη την Ευρώπη με την συζήτηση ωστόσο τις τελευταίες ώρες να ακολουθεί πολιτικά και όχι μουσικά μονοπάτια λόγω Ισραήλ, παρά τις αγωνιώδεις προσπάθειες της EBU (Ευρωπαϊκή Ραδιοτηλεοπτική Ένωση) η οποία θέλει τον διαγωνισμό απολιτίκ, έχοντας θεσπίσει εξ αρχής αυστηρούς κανόνες.

Βέβαια, δεν ήταν λίγες οι φορές που οι κανόνες δεν τηρήθηκαν, με την αντίσταση στις δικτατορίες του ευρωπαϊκού Νότου, το Κυπριακό, τον Πούτιν και την εισβολή στην Ουκρανία, τη διαμάχη Αρμενίας και Αζερμπαϊτζάν και το Μεσανατολικό να πρωταγωνιστούν κατά περιόδους.

H υποκρισία της EBU και η Μαρίνα Σάττι

  • Πώς ξεκίνησαν οι αντιδράσεις στη Eurovision κατά του Ισραήλ;
    Φέτος, η συμμετοχή του Ισραήλ έχει προκαλέσει σφοδρές αντιδράσεις με αρκετές χώρες να θέλουν να στείλουν ένα μήνυμα κατά της συνεχιζόμενης αιματοχυσίας στη Λωρίδα της Γάζας. Ολα ξεκίνησαν από το ίδιο το τραγούδι του Ισραήλ που αρχικά είχε τον τίτλο «October Rain», ο οποίος παρέπεμπε στην πολύνεκρη επίθεση της Χαμάς, τον Οκτώβριο του 2023 σε μουσικό φεστιβάλ. Η EBU ζήτησε να γίνουν οι απαραίτητες διορθώσεις στους στίχους και μετά τις «διαπραγματεύσεις» των δύο πλευρών προέκυψε τελικά το τραγούδι «Hurricane» που ερμηνεύει η Εντεν Γκολάν.
  • Εξαφάνισαν τις αποδοκιμασίες
    Η διοργανώτρια EBU μπορεί να «μάζεψε» τους στίχους του τραγουδιού του Ισραήλ θέλει όμως να «μαζέψει» και τις όποιες αντιδράσεις στη Μάλμε Αρένα της Σουηδίας είτε αυτές εκφράζονται από το κοινό είτε ακόμη και από τους ίδιους τους διαγωνιζόμενους επί σκηνής. Σύμφωνα με τους Times of Israel κατά την εμφάνιση της Γκολάν στη σκηνή της Eurovision με το Hurricane υπήρξαν αποδοκιμασίες «με την EBU να χρησιμοποιεί ειδική τεχνολογία κατά των αποδοκιμασιών για να εμποδίσει κάθε τέτοιο θόρυβο να περνάει στη ζωντανή μετάδοση». Βέβαια, οι αποδοκιμασίες δεν έμειναν κρυφές καθώς δεκάδες βίντεο μέσα από το στάδιο έκαναν το γύρο των social media.
  • Η λογοκρισία στους καλλιτέχνες
    Το βράδυ της Τρίτης στον α’ ημιτελικό ο Σουηδός τραγουδιστής Eric Saade ανέβηκε στη σκηνή για να τραγουδήσει με δεμένη στον καρπό του μια παλαιστινιακή μαντίλα. Ο Saade, ο οποίος είναι παλαιστινιακής καταγωγής, ήρθε τρίτος εκπροσωπώντας τη Σουηδία στον 56ο Διαγωνισμό Τραγουδιού της Eurovision το 2011 με το τραγούδι «Popular» και έχει εκφράσει επανειλημμένα την αντίθεσή του στη φετινή συμμετοχή του Ισραήλ. Οι διοργανωτές επέλεξαν μάλιστα να εξαφανίζουν κάθε πλάνο του καλλιτέχνη από τους επίσημους λογαριασμούς της Eurovision.Μετά το περιστατικό με τον Eric Saade το Bambie Thug από την συμμετοχή της Ιρλανδίας αποκάλυψε πως με εντολή της EBU άλλαξε μηνύματά υπέρ της Παλαιστίνης. Το non binary άτομο είχε body painting που έγραφαν «εκεχειρία» και «ελευθερία για την Παλαιστίνη» αποκαλύπτοντας λέγοντας δημοσίως ότι αναγκάστηκε να τα αλλάξει.
  • «Μαύρο» από την τηλεόραση του Βελγίου
    Το Βέλγιο πάντως που συμμετείχε στον δεύτερο ημιτελικό με το Ισραήλ και δεν προκρίθηκε δεν μετέδωσε την εμφάνιση της Γκολάν μετά από απόφαση των συνδικαλιστών της κρατικής του τηλεόρασης. Αντ’ αυτού πρόβαλε μία κάρτα όπου μεταξύ άλλων υπήρχαν hastags όπως «σταματήστε τη γενοκτονία». «Καταδικάζουμε την παραβίαση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων από το κράτος του Ισραήλ. Επιπλέον το Ισραήλ καταστρέφει την ελευθερία του Τύπου» έγραφε η κάρτα που εμφανίστηκε.
  • Εκτός διαγωνισμού η Ολλανδία
    Από τις πρόβες αποκλείστηκε ο τραγουδιστής Joost Klein, που εκπροσωπεί την Ολλανδία. Ο Klein ερευνάται από την την EBU καθώς, ενώ εμφανίστηκε στην παρέλαση της σημαίας στην αρχή της πρόβας, «εξαφανίστηκε» 30 λεπτά αργότερα. Τα σενάρια που κυκλοφορούν είναι πολλά και αυτή τη στιγμή μοιάζουν όλα πιθανά για τη συμμετοχή του στον τελικό του Σαββάτου. «Αυτή τη στιγμή διερευνούμε ένα περιστατικό που μας αναφέρθηκε και αφορά τον Ολλανδό καλλιτέχνη. Δεν θα κάνει πρόβες μέχρι νεωτέρας. Δεν έχουμε περαιτέρω σχόλια αυτή τη στιγμή και θα ενημερώσουμε εν ευθέτω χρόνω» ανέφερε σε ανακοίνωσή της EBU.
  • Ποια στάση κρατά η Μαρίνα Σάττι; Σε βίντεο που ανέβασε ως story στο Instagram η Μαρίνα Σάττι τόνισε πως δεν ήθελε να προσβάλλει κανέναν. Σημείωσε παράλληλα πως η ελληνική αποστολή έχει φέρει μόνο θετική ενέργεια στην Eurovision. «Γεια σας, σχετικά με το θέμα που έχει προκύψει. Δεν γνώριζα πως έχει πάρει τέτοιες διαστάσεις, γιατί όλη μέρα ήμασταν στην αρένα για πρόβα και είχα κλειστό το κινητό. Αυτό που θέλω να ξεκαθαρίσω είναι πως δεν είχα την πρόθεση να προσβάλλω κανέναν» είπε.
    Και συνέχισε: «Νομίζω όλες αυτές τις μέρες που είμαστε εδώ πέρα και εγώ και ολόκληρη η ελληνική αποστολή έχουμε φέρει μόνο θετική ενέργεια στην κοινότητα και χαρά. Είμαστε εδώ για τη μουσική και έχουμε φτάσει στον τελικό μας στόχο. Είμαστε στον τελικό και θα κάνουμε το καλύτερο που μπορούμε, θα δώσουμε τα δυνατά μας και σας ευχαριστούμε πάρα πολύ για όλη τη διαδρομή, την αγάπη και τη στήριξη μέχρι σήμερα».

ΠΗΓΗ:tovima.gr