Ρότζερ Κόρμαν: Τελευταίο αντίο στον αυτοκράτορα των B movies

O Ρότζερ Κόρμαν έδωσε τις πρώτες ευκαιρίες τους σε μελλοντικούς αστέρες ανάμεσα στους οποίους ο Τζακ Νίκολσον, ο Μάρτιν Σκορσέζε, ο Φράνσις Κόπολα και ο Ρόμπερτ Ντε Νίρο.

Σε ηλικία 98 ετών πέθανε στις 9 Μαΐου ο θρυλικός βασιλιάς των B movies Ρότζερ Κόρμαν, ο άνθρωπος που σκηνοθέτησε και παρήγαγε εκατοντάδες ταινίες χαμηλού προϋπολογισμού δίνοντας τις πρώτες ευκαιρίες τους σε μελλοντικούς αστέρες της αμερικανικής κινηματογραφικής βιομηχανίας, ανάμεσα στους οποίους ο Τζακ Νίκολσον, ο Μάρτιν Σκορσέζε, ο Φράνσις Κόπολα και ο Ρόμπερτ Ντε Νίρο.

Η αυτοκρατορία του Ρότζερ Κόρμαν, είχε πολλές διαστάσεις συμπεριλαμβανομένων των New World Pictures και Concorde/ New Horizons και οι δραστηριότητές τους ήταν πάντα κερδοφόρες. Η ταχύτητα ήταν το μυστικό του. Ο Κόρμαν ειδικεύτηκε σε ταινίες με γρήγορους ρυθμούς, χαμηλού προϋπολογισμού – τρόμου, δράσης, επιστημονικής φαντασίας και οι εταιρείες του έγιναν «χώροι εκπαίδευσης» για μια μεγάλη ποικιλία σημαντικών ταλέντων.

Η καριέρα πολλών ηθοποιών άρχισε από τις ταινίες του Κόρμαν (ο Τζακ Νίκολσον έπαιξε στο «Μαγαζάκι του τρόμου», 1960) και ο Ρόμπερτ Ντε Νίρο στο «Τέσσερα αδέλφια δολοφόνοι», 1970), ενώ ο Κόρμαν στήριξε τον Κόπολα και τον Σκορσέζε σε ταινίες όπως οι «Dementia 13» και «Boxcar Bertha» αντιστοίχως. Ο Κόρμαν αντιμετώπιζε την κινηματογραφική ταινία ως «τη μόνη πραγματικά σύγχρονη μορφή τέχνης» αλλά συγχρόνως επεσήμανε ότι η ανάγκη για πληρωμές τόσο του καστ όσο και του συνεργείου, σήμαινε «έναν συνεχή συμβιβασμό μεταξύ τέχνης και επιχειρήσεων».

Ο Ρότζερ Γουίλιαμ Κόρμαν γεννήθηκε στις 5 Απριλίου 1926 στο Ντιτρόιτ του Μίσιγκαν και ακολουθώντας τα βήματα του πατέρα του, σπούδασε μηχανικός στο Πανεπιστήμιο του Στάνφορντ. Ωστόσο, στο κολέγιο άρχισε να χάνει το ενδιαφέρον του για το επάγγελμα, αναπτύσσοντας ένα αυξανόμενο πάθος για τον κινηματογράφο. Μετά την αποφοίτησή του, εργάστηκε συνολικά …τρεις ημέρες ως μηχανικός στην US Electrical Motors, γεγονός που εδραίωσε την αυξανόμενη συνειδητοποίησή του ότι η μηχανική δεν του ταίριαζε. Τα παράτησε και έπιασε δουλειά ως παιδί για όλες τις δουλειές στην 20th Century Fox, φτάνοντας τελικά στη θέση του «αναλυτή κινηματογραφικών ιστοριών».

Ο Κόρμαν κάθισε για πρώτη φορά στην καρέκλα του σκηνοθέτη με το γουέστερν «Five Guns West» (1955) και μάλιστα χωρίς επίσημη εκπαίδευση στην δουλειά αυτή. Τα επόμενα 15 χρόνια σκηνοθέτησε δεκάδες ταινίες, και αποδείχθηκε μάστορας των γρήγορων, φθηνών παραγωγών, κρατώντας πολλές φορές διπλό ρόλο (σκηνοθέτης /παραγωγός). Η ταχύτητα με την οποία γύριζε τις ταινίες του ήταν παροιμιώδης: ο χρόνος διάρκειας των γυρισμάτων του ήταν δύο εβδομάδες ή και λιγότερο ανά ταινία.

Για παράδειγμα, το 1957 γύρισε εννέα ταινίες και το 1958 άλλες εννέα! Το προσωπικό του ρεκόρ ταχύτητας σημειώθηκε με το «Μαγαζάκι του τρόμου», το οποίο ο Κόρμαν γύρισε μέσα σε μόλις δύο μέρες και μια νύχτα. Ολες δε οι ταινίες αυτές, είχαν προϋπολογισμό λιγότερο από 100.000 δολάρια. Ανάμεσά τους γουέστερν («The Gunslinger»), θρίλερ τρόμου και επιστημονικής φαντασίας («The Day the World Ended», «The Undead») καθώς και exploitation εφηβικές ταινίες όπως το «Carnival Rock» και το «Rock All Night».

Επίσης,ο Κόρμαν ήταν ο άνθρωπος που επένδυσε με μεγάλη επιμονή στα μυθιστορήματα τρόμου του Εντγκαρ Αλαν Πόου μεταφέροντάς τα σε ταινίες όπως «Ο στοιχειωμένος πύργος» (1963), «Η μάσκα του κόκκινου θανάτου» (1964) και «Ο τάφος με τα 7 μυστικά» (1964). Σε πολλές από αυτές πρωταγωνιστής είναι ο Βίνσεντ Πράις. Σε δύο από μεταφορές έργων του Πόου από τον Κόρμαν, τις «Η εκδίκησις μιας νεκρής» (1963) και «Το κοράκι» (1963) πρωταγωνιστής είναι ο Τζακ Νίκολσον.

Το πνεύμα, όπως και το σώμα δουλειάς του του Κόρμαν επηρέασε πολλούς κατοπινούς σκηνοθέτες, ενώ ο Κόρμαν έπαιξε και ως ηθοποιός σε ταινίες όπως οι «Νονός Μέρος 2ον» του Κόπολα, «Η σιωπή των αμνών» του Τζόναθαν Ντέμι και «Απόλλων 13» του Ρον Χάουαρντ. Ο Τζόναθαν Ντέμι που επίσης είχε περάσει από την προστασία του Κόρμαν, επαίνεσε την υποκριτική του, λέγοντας ότι ο Κόρμαν έδωσε «τεράστια αξία σε μια πραγματικά προσιτή τιμή». Και ο Κουέντιν Ταραντίνο δεν σταμάτησε ποτέ να μιλά για τον Κόρμαν με τα πιο επαινετικά λόγια χαιρετίζοντας και ευχαριστώντας τον εκ μέρους όλων των ανθρώπων που λατρεύουν τον κινηματογράφο στον πλανήτη Γη.

ΠΗΓΗ: tovima.gr